Arbeidsplass

Selgerne fikk nytt verktøy

Oluf Lorentzen er synonymt med eksklusive matvarer. Dyktige selgere trengte et verktøy som gjorde dem effektive og fullt oppdatert ute hos kundene. Valget falt på Surface Pro 3.

På Oluf Lorentzens hovedkontor vektlegges god logistikk, som innebærer presis levering av matvarer til både delikatesseforretningen på Frogner, storkjøkkenet på Gol og matsenteret i Finnmark.

Siden selskapet flyttet inn i det nye senteret i Vestby i 2009, har omsetningen økt og ventes å passere 600 millioner kroner i år. Større lager og utvidet sortiment er én viktig årsak til fornyelsen, men like viktig er kontinuerlig å utvikle hjertet i virksomheten, ERP-systemet (programvare som støtter opp om bedriftens salgstall, innkjøp og logistikk). Bedriftens 35 salgskonsulenter hadde fått et stadig større behov for å være på nett ute hos kunden, så IT-avdelingen begynte å se på portable løsninger.

– Vi var nysgjerrig på Surface-modellen, og vi så etter en alt i ett-løsning, forteller Jarl Erik Bærø, IT-ansvarlig i Oluf Lorentzen A/S.

Vi var nysgjerrig på Surface-modellen, og vi så etter en alt i ett-løsning

Maskinen skal kunne brukes til alt fra å presentere produktene til å lese e-post og kunne integreres i ERP-systemet og bedriftens portalløsning.

– Derfor var det et stort poeng at modellen måtte fungere både på nettbrett og pc, fortsetter Bærø.

Bedriften hadde et møte med Mikkel Govenius og Albert Williams i Dustin og endte opp med å bestille 12 enheter som ble testet. Alle maskinene har en VPN-klient installert som gjør at de har tilgang til alle sentrale intranettapplikasjoner og kan gi raske svar til kunden på stedet.

Surface gir hver selger et fleksibelt verktøy som kan justeres etter den enkeltes måte å jobbe på, ikke minst med fleksible rapporteringsverktøy. Den kombinerte laptopen og nettbrettet har som mål å erstatte permer og kataloger slik at selgerne i prinsippet skal bli papirløse. 

For å fange opp problemer og nye innfallsvinkler arrangeres jevnlig møter der både Dustin og Microsoft har stilt opp for å svare og gi råd.

–Både Dustin og Microsoft tar seg tid til å være med på møter ved behov. Det setter vi veldig pris på, forteller salgs­leder Svein Erik Backelund.

Etter hvert skal alle med behov for portabelt utstyr over på Surface. Det vil skje over tid for å få inn arbeidsmetodikk og opplæring. Standardisering er viktig for å gjøre det enkelt å gå rett over på en annen maskin om noe skjer med din egen.

Slik ble det mulig

Utfordring

Hvordan gi salgskonsulentene et verktøy som er raskt og lett og som kan nå bedriftens intranett og alle andre nødvendige programmer.

Løsning

Surface Pro 3, fordi den er laptop pg nettbrett i ett og enkel å integrere med sentrale løsninger. Selgeme er nå fullt oppdatert til enhver tid uansett hvor de befinner seg.

Resultat

Forenklet arbeidsdag og okt tilgang til sentral informasjon. Bedriften er nå rustet til møte de fleste av selgernes behov for maskinvare i årene som kommer.

OLOF LORENTZEN

  • Norges ledende importør av finere mat­varer til dagligvare- og storkjøkkenmarkedet. 
  • Bakgrunn: startet opp i 1869 under navnet Chr. Magnus & Co.
  • Leverer: ca. 1500 produkter innenfor ost, kjøtt og fisk, dessert og snacks, bakst, frokost, middag, tilbehør og drikke.
  • Forventet omsetning 2016: over 600 millioner kroner 
  • Medarbeidere: ca 100

Tekst og Foto: Trine Sirnes