Arbeidsplass

Skap balanse i ditt digitale liv

Digitaliseringen får ofte skylden for det økende stresset i samfunnet. Men er det virkelig teknologien i seg selv som skaper stress? Og hvordan kan man oppnå bedre digital balanse i livet?

Det er for enkelt å skylde økt stress på teknologiske hjelpemidler, mener Josefin Bildsten, psykolog på Previa. Sammen med sine kolleger utdanner hun ledere, HR-avdelinger og medarbeidere om mulighetene og utfordringene med et digitalt arbeidsliv. Deres tilnærming er at teknologien er et hjelpemiddel som forenkler vårt arbeid og gjør oss bedre. På samme måte som en spade gjør oss til mer effektive gravere, gjør internett at vi lettere kan tilegne oss kunnskap.

– De digitale hjelpemidlene kan kompensere for noen mangler vi mennesker har. De kan øke tilgjengeligheten gjennom for eksempel mail, forenkle kommunikasjonen – noe som styrker våre relasjoner både privat og profesjonelt – og avlaster vårt arbeidsminne gjennom digitale kalendre og andre ting, sier Josefin Bildsten.

Digitaliseringen av arbeidslivet har også gitt mange yrkesgrupper en større frihet og fleksibilitet. Man kan jobbe like effektivt fra toget, fra sofaen hjemme eller fra favorittkafeen. Når barna er syke får du kanskje skviset inn noen timer jobb likevel, og for å rekke den tidlige yogatimen tar man en time kveldsjobb hjemmefra i stedet.

– Dette er en stor fordel for veldig mange, og en måte å få sydd sammen hverdagen på. Men det kan også oppstå en grenseløshet som kan være vanskelig å håndtere. Når det blir vanskeligere å skille jobb fra privatlivet kan det forstyrre innhentingen, og lede til helseutfordringer på sikt. Å hente seg inn er ekstra viktig når det er høyt press i jobben.

Organisere apper

Et eksempel er jobbmobilen, som for mange også er den private. Det gjør det vanskeligere å sjekke ut fra jobben når man er hjemme, men også å holde privatlivet borte fra arbeidsdagen.

– Ulike telefoner for jobb og privatliv kan være en måte å gjøre grensen tydeligere. Har du en felles telefon kan det hjelpe å tenke på hvordan du organiserer telefonens apper. Et tips er å designe bort distraksjoner ved å plassere appene i ulike mapper for jobb og fritid. Da må du trykke et par ganger ekstra, og får flere muligheter til å tenke – ”var det dette jeg skulle gjøre nå?”

Men vi er alle forskjellige. Det en av oss oppfatter som maksimal frihet kan andre oppleve som en stressfaktor. Alle medaljer har en bakside, også digitaliseringen. Den stadig økende valgfriheten rundt når, hvor og hvordan vi skal jobbe, krever en viss mengde selvdisiplin for å ikke føre til kaos. En fallgruve med de digitale hjelpemidlene er for eksempel at de frister oss til å gjøre flere ting samtidig.

– Det finnes mye forskning som støtter at vi blir mer effektive når vi konsentrerer oss om en ting av gangen, men vi føler oss ofte mer effektive når vi gjør flere ting på en gang. Å svare på mail så fort de dukker opp skaper en følelse av kontroll over arbeidssituasjonen, men leder ofte til mer stress, samt at vi tapper fokus på det det vi egentlig skal gjøre. Vi må begynne på nytt hele tiden. Mitt tips er å bestemme faste tider for å kontrollere sin innboks, samt skru av notifikasjoner på mobilen. Ta et bevisst grep om din kommunikasjon og sett av en viss tid for den, sier Josefin Bildsten.

Slik funker Pomodoro-metoden

Har du noen konkrete råd for hvordan man får til dette?
– Et bra hjelpemiddel er Pomodoro-metoden. Den går ut på at du bestemmer deg for en arbeidsoppgave og jobber med den i 25 minutter. Så tar du fem minutters pause. Gjenta dette til sammen fire ganger, og ta så en lengre pause på 20 til 30 minutter. Dukker det opp ting i pausen, noter dem ned på et papir, og ta tak i dem etterpå. Denne teknikken fungerer bra for mange, og kan lastes ned som app.

Hvilken betydning har innhenting for å takle høy belastning?
– Stor betydning. Vi må hente oss inn oss etter perioder med høy belastning, enten det er på jobben eller på fritiden. Manglende innhenting vil på lengre sikt å gjøre stresset på jobben farlig. Ofte er miksen av meningsfulle relasjoner, å bevege seg og sove ordentlig, bra for oss. Men akkurat hvilken innhenting som funker best er individuelt.

Hva kan arbeidsgiveren gjøre for å motvirke stress fra digitale redskaper hos medarbeiderne?
– Tydeliggjør bruken av dem. Prat i gruppen om normer rundt tilgjengelighet, og lag en policy rundt hva som gjelder rundt for eksempel mail og sosiale medier. Vær også selv et godt forbilde for arbeidsgruppen. Om du vil jobbe sent, og maile en kollega – bruk teknologiens muligheter og still inn hvilket tidspunkt din mail skal nå mottakeren.

Lignende lesing: Mobil arbeidsplass – dette trenger du

digital balance tips

Kilde: Forskningsprosjektet ”Veier til et bærekraftig digitalt arbeidsliv” som pågår mellom 2017 og 2020. Det ledes av Kristine Palm, Karolinska Institutet. Medforsker er Ann Bergman ved Karlstads universitet og Calle Rosengren ved Lunds universitet.

Test deg selv – hvilken type er du på jobben?

1. Totalseparereren

Du skiller helt og holdent mellom jobb og privatliv. Du ringer ikke private samtaler i arbeidstiden, og svarer heller ikke på jobbmailen når du har fri.

2. Plasseparereren

Du jobber når du er på arbeidsplassen, og har fri hjemme. Arbeidstiden kan gripe inn i privatlivet og det kan bli overtid, så lenge det skjer på kontoret. Hjemme skrur du av både jobbmobil og jobbmail.

3. Tidsseparereren

I motsetning til plasseparereren kan du jobbe litt hvor som helst: på arbeidsplassen, hjemme, på en kafe ... men du jobber alltid til bestemte tider. Utover disse tidene kobler du bort jobben.

4. Arbeidsintegrereren

Du lar jobben flyte inn i den private sfæren, sjekker jobbmail foran tv-en på kvelden og svarer på jobbsamtaler når du er med familien på hytta. Det er viktig for deg å være tilgjengelig og ha oversikt over hva som skjer.

5. Privatlivsintegrereren

Du lar ikke jobben glide inn i privatlivet på samme måte som arbeidsintegreren. Derimot får privatlivet gjerne plass på jobben. Du chatter med venner, svarer på sms og sjekker sosiale medier på kontoret.

6. Totalintegrereren

Dine grenser mellom arbeidsliv og privatliv er flytende. Du sender jobbmail i en frihelg og kan like gjerne ringe en venn i arbeidstiden. Du synes ikke at oppdelingen mellom jobb og privatliv er så viktig.

7. Inkonsekventen

Du har ikke bestemt deg for en strategi. Den ene dagen kan du la jobbmobilen ligge igjen på arbeidsplassen, mens du neste dag sitter hjemme og pusser på et jobbprosjekt etter arbeidstid.

Josefins beste apptips for digital balanse

Freedom. En app som kan blokkere andre apper etter dine instrukser. Gjør for eksempel Instagram utilgjengelig mellom 9 og 17.

Digital velstand/Skjermtid. Appene i din smarttelefon måler hvor mye tid du bruker foran skjermen.

Forest. App der du planter virtuelle trær som vokser når du ikke bruker telefonen.

Pomodoro. Finnes flere apper som hjelper deg med å holde deg til teknikken. Det går også bra å stille en timer.

13 januar 2020

Tagger