Arbeidsplass

Språkundervisning 2.0

Digitaliseringen av skolen har stormskritt fremover i det siste. Det blir stadig vanligere med digitale læremiddel i skolene, men hvilke fordeler kan de gi til for eksempel språkundervisningen? Dette spørsmålet stilte vi Anna Nyman som arbeider hos NE med utvikling av digitale læremiddel i språk.

Anna Nyman kan vise til en lang og bred tidligere erfaring som underviser i fransk, engelsk og svensk på både gymnas- og grunnskolenivå og fra mange ulike skolemiljø. Hun er dessuten utdannet tolk og har tidligere, parallelt med undervisningen arbeidet med å utvikle læremiddel for Utbildningsradion og Institut Français i Sverige.

- De digitale læremidlene har i grunn mye til felles med de tradisjonelle, trykte læremidlene. Basen utgjøres av de samme dokumentene - læreplanen og felles europeisk referanseramme for språk. Deretter gjelder akkrurat det samme som i trykkede læremidler, å ha en god grunnide og ta frem godt stoff, slår hun fast.

Mange samlede kilder

- Det digitale blir da tillagt dette og her må vi hele tiden forholde oss til forskningen rundt digitale arbeidsmåter. Hvilke verktøy finnes det? Hvordan bør man arbeide interaktivt og multimodalt? Hvordan påvirkes elevene av den digitale arbeidsmåten?

De store mulighetene det digitale tilfører er nettopp at det er enkelt å ta til seg ulike typer media. Eleven kan lese ulike slags tekster, se på film og lytte til ulike programmer, men også arbeide med muntlige og skriftlige øvelser på en variert måte innenfro rammene for et og samme læremiddel.

- I dag arbeider alle lærere med mange ulike kilder og det tror jeg at de fleste vil fortsette med. Men med et digitalt læremiddel får man et slags grunnleggende utvalg av ulike kilder på ett og samme sted. Elevene kan arbeide mer selvstendig og for eksempel lese digitale tekster eller se en film flere ganger, svare på spørsmål og på andre måter arbeide interaktivt, slå opp ord og bruke glosetreningsverktøy - alt samlet på samme sted, forklarer Anna Nyman.

Enklere å konkretisere

Hun mener også at digitale medier på en annen måte gir muligheter for å visualisere og konkretisere, i og med at det er mulig å komplettere tekster med bilder i bevegelse.

- Det kan tilby en enklere vei inn i språkundervisningens vanskeligere momenter som litteraturanalyse. Mange elever er kanskje mer vant til film og TV-serier enn skjønnlitteratur, så det blir enklere for dem å forstå den dramaturgiske kurven, fortellerperspektiv eller stemmer dersom man utnytter film, dataspill eller TV-serier. Ellers er det en måte å forflytte seg til andre steder og få en kulturell kontekst. Et besøk på en sneglefarm i Frankrike blir noe mye mer konkret i en film, enn dersom man bare leser om det, eksemplifiserer hun og fortsetter:

- Man begrenses ikke heller av et visst antall sider. Det finnes for eksempel plass for å inkludere et stort antall skjønnlitterære fortellinger som kan brukes for å utfordre dyktige elever.

Alt på samme sted

En fordel for lærere er at man får mye gratis. Materialet er komplett og dessuten ikke oppdelt i en læreveiledning og en hovedbok. Alt finnes på ett og samme sted. Lærematerialet ligger lett tilgjengelig direkte tilkoblet elevenes tekst. Ordbøker og oppslagsverk inkluderes også i NEs læreverk.

- Samtidig har jo læreren en viktig rolle med å komplettetre og sette sitt eget preg på undervisningen, ikke minst for å tilpasse den til gruppen og individene. Men det digitale læremidlet gjør det enklere for dem gjennom å tilby en helhet, sier Anna Nyman.

Hun stikker imidlertid ikke under en stol at de digitale læremidlene fremdeles er noe nytt. Det finnes krav på teknologi som må fungere og skoler må lære seg å utnytte de digitale verktøyene på en måte som virkelig støtter læring.

- Dette er noe som fortsatt er i utvikling. Det pågår en diskusjon om nøyaktig hva et digitalt læremiddel burde være. Men innenfor språk gir de digitale læremidlene veldig spennende muligheter for å kunne forflytte seg til andre steder og, i tillegg til å lære språk, få en følelse av kulturen i ulike deler av hele det berørte språkområdet. Det er en mulighet man ikke kan gå glipp av! Avslutter Anna Nyman.

Fordeler med digitale læremidler ifølge Anna Nyman

  1. Gjør det enkelt å ta til seg ulike typer medier.
  2. Samler ulike kilder på samme sted.
  3. Elevene kan arbeide mer selvstendig.
  4. Elevene kan arbeide interaktivt og variert.
  5. Bedre muligheter til å visualisere og konkretisere.
  6. Tilbyr nye tilnærminger til vanskelige emner.
  7. Gjør det mulig å forflytte seg til nye steder.
  8. Kan inkludere ekstra materiale for dyktige elever.
  9. Samler alt materiale på samme sted for både lærere og elever.

Tekst: Björn Raunio

Sist oppdatert: 1 juli 2022

Tagger