Arbeidsplass

Klienthåndtering for det moderne kontoret

Trenden er tydelig. I løpet av de siste årene har mer og mer av den lokale infrastrukturen flyttet ut i skyen. Nå står selve klienthåndteringen for tur.

- At Dustin kan rulle ut maskinvare er det nok ingen som har gått glipp av. Det nye er at vi også kan legge til en tjeneste som betyr at den ansatte får en ferdig konfigurert klient med sikkerheten, innstillingene og programmene vedkommende trenger. Dette uten at selskapets IT-avdeling trenger å røre datamaskinen, sier Fredrik Berg, Service Product Manager Workplace hos Dustin.

Tjenesten han snakker om kalles Modern Workplace, og er en av mange tjenester som Dustin tilbyr.

- For en virksomhet som velger å satse helt på skyen, kan overgangen til en tjeneste som Modern Workpalce bety at den ikke trenger noen lokal infrastruktur i det hele tatt. For mindre virksomheter kan vi administrere hele kjeden og være kundens IT-avdeling. I større virksomheter fungerer det på samme måte, men vi kan også gå inn og ta ansvar for utvalgte deler.

Dustin har også mulighet til å håndtere maskinvaren gjennom hele livssyklusen. Det betyr at kunden har tilgang til support hvis det skulle oppstå problemer, og at klientene alltid er oppdaterte. Sikkerhet er et viktig punkt, og på dette området kan Dustin for eksempel hjelpe til å sikre lagring av personopplysninger eller krypterte enheter.

Bygger på Microsoft 365

Tjenesten Modern Workplace bygger på Microsoft 365 og inkluderer en kontinuerlig oppdatert versjon av Office-pakken og Windows 10. Fordi mye er skybasert, kan PC, Mac, smarttelefon og nettbrett administreres fra samme tjeneste – uansett hvor i verden de ansatte sitter.

- En annen tydelig trend er at de ansatte bruker flere forskjellige enheter i arbeidet sitt. Når de bruker sine private enheter, vil man ikke har kontroll over alt. Da er det mulig å bare styre deler som er relatert til virksomheten, sier Fredrik Berg.

Betal per bruker og måned

En av de største fordelene med å ha sin klienthåndtering som tjeneste, er at man betaler per måned og bruker.

- Virksomheten trenger heller ikke å investere i lokale IT-tjenester og gjennomføre oppgraderingsprosjekter hvert tredje år, samt at brukersupport og teknisk support inngår. Den tiden og de pengene kan de i stedet bruke til å utvikle sine forretningsfordeler, konkluderer Fredrik Berg.

IT-driftstjenster - Visste du at Dustin også tilbyr komplette løsninger for arbeidsplassen?

Besøk Tjenester og løsninger for å lese mer.

Les også:

Pålitelige utskrifter når du trenger det
Klar for det nye arbeidslivet
Rydd opp i rotet
Nye muligheter med USB-C
Gjør hva du vil, hvor som helst

Fokus

Fredrik Berg

Service Product Manager Workplace på Dustin

10 desember 2018

Tagger