En av lærdommene fra finanskrisen i 2008 er at god virksomhetsstyring gjør krisehåndteringen enklere. Hvis du ikke har en nøye utarbeidet plan, ta utgangspunkt i tidligere samlede erfaringer og tenk på følgende:
Stopp utgiftene
Streng kontroll på pengestrømmen ved å implementere forhindrende tiltak umiddelbart.
Administrer informasjonsflyten
Lekkasje av informasjon gjennom uautorisert personale må kontrolleres i den grad det er mulig.
Kompetanse
Om det er en krise som rammer store deler av en bransje, eller til og med har global påvirkning, er det viktig å sikre kompetanse og ressurser.
Finn heltene
De trenger ikke å være sjefer eller ledere, men er vanligvis personer som har jobbet lenge i virksomheten.
Fordel viktige oppgaver til heltene dine
Tillit er viktig for å kunne gjennomføre endringer, som iblant kan være både smertefulle og omfattende. Sørg for at disse personene har hensiktsmessige roller i krisehåndteringen.
Kommunikasjon
Skap åpenhet ved å kommunisere både tydelig og enkelt, men også hyppig. En av de absolutt viktigste oppgavene er å kommunisere til både interne og eksterne interessenter.
Altså tydelighet med hensyn til hvilke roller som trengs, hvordan ansvar skal fordeles og former for kommunikasjon er viktig. Å ikke bruke tid og energi på defensive argumenter og teknologi er viktig for effektivt å kunne håndtere utfordringer under en pågående krise. Du finner en mer detaljert oversikt og omfattende råd i rapporten Veiledning i krise.
Denne artikkelen er en del av den lengre rapporten Veiledning i krise.
Last ned rapporten & sjekklisten Veiledning i krise.
Les også:
7 trinn for vellykket krisehåndtering
Navigere IT riktig under en krise
De to viktigste IT-spørsmålene i en krise
Tekst: Radar
Foto: Unsplash