Arbeidsplass

Gjør deg klar for møter på distanse

Uklare bilder og bakgrunnsstøy kan ødelegge selv de beste møtene. Heldigvis finnes det godt og prisvennlig utstyr som på en enkel måte forvandler skrivebordet ditt hjemme, eller favorittkafeen din for den del, til en effektiv, digital arbeidsplass.

Da pandemien slo til i vår, ble mange av oss ganske brått tvunget til å jobbe hjemmefra. Samtidig forventes det at vi er like produktive og at vi samarbeider som vanlig. Utviklingen har ført til at skytjenester og samarbeidsplattformer som Microsoft Teams, Google Meet og Zoom virkelig har tatt av. Christoffer Gruvell, KAM hos Logitech, har merket at stadig flere etterspør profesjonelle videokameraer samtidig som videomøtene øker med flere hundre prosent.

- Nå når mange har arbeidet på distanse en stund, merker de hvor viktig det er med ordentlig utstyr - og hva det faktisk tilfører i form av effektive møter.

Skru på kameraet

Muligheten til å se den man snakker med gir møtet en annen dimensjon, ifølge Christoffer Gruvell.

- Du ser reaksjoner og kan lese kroppsspråket. Er dere flere som møtes digitalt, blir alle mer deltakende og ingen sitter og kikker på mobilen.

Men hva skiller et eksternt kamera og det innebygde kameraet i datamaskinen?

- Med et profesjonelt kamera som du fester på dataskjermen får du bilder med høy oppløsning og godt lys, uansett om du sitter i motlys eller ikke har de beste forutsetningene. Du kan også velge ulike bakgrunner eller gjøre bakgrunnen uklar når du vil det, pluss at kameraet er plassert i øyenhøyde sånn at du får en mer flatterende vinkel. Dessuten kan du spille inn møter eller filme ulike slags instruksjoner.

Velg rett headset

Det er ikke bare videoen som skal være profesjonell, også lyden er en viktig komponent. Vi har vel alle opplevd å bli forstyrret av støy fra trafikk, skrikende barn eller høyttalere i bakgrunnen? Et profesjonelt headset tar kun opp lyden fra stemmen og ikke uønsket bakgrunnsstøy. På den måten utestenges lyder med active noise cancelling-funksjonen hvis du ønsker fred og ro.

- Utenom lydkvaliteten er en stor forskjell mellom profesjonelle og konsument-headset, hvor kompatibel mikrofonen er med de vanligste videoplattformene. Vi har for eksempel et headset som er Microsoft Teams-sertifisert. Det kobler automatisk opp til Teams og har en Teams-knapp som blant annet brukes for å starte møter, tipser Christoffer Gruvell.

Ergonomiske produkter i datavesken

Christoffer fremhever også viktigheten med å arbeide ergonomisk uansett om du er på kontoret, hjemme eller på reise. Å bevege seg innimellom, ikke sitte med datamaskinen i fanget og fremfor alt bruke et tastatur og en mus til din bærbare datamaskin.

- Den nye musen vår, MX Anywhere 3, er perfekt å ta med i datavesken og fungerer på alle underlag, også uten musematte. I tillegg kan jeg tipse om Logitechs ergonomisk tastatur med en bøyd, delt tasteramme som forbedrer skrivestillingen. Uansett hva som passer deg best, er det viktig å ikke arbeide kun med en bærbar datamaskin, fastslår han.

Slipp ledninger i konferanserommet

Mange bedrifter passer også på å oppgradere kontorets konferanserom nå som lokalene står midlertidig tomme. Også her er det mye å vinne på at alle medarbeiderne forstår og enkelt kan benytte seg av teknologien.

- Man skal ikke behøve å ha ledninger, adapter og fjernkontroller som ikke passer til det utstyret man har. Derfor har vi skapt Logitech TAP, en superenkel løsning med bare et touch-panel på bordet. Du booker møtet i din vanlige kalender, velger rom og når du går inn i rommet ser du møtet ditt øverst på skjermen. TAP er konfigurert på forhånd med programvare fra Google, Microsoft eller Zoom, den plattformen du foretrekker. Med et knappetrykk er du i gang, sier Christoffer Gruvell.